24. 3. 2018

Košice / 20 MUST SEE


Do Košíc som sa dostala vďaka štúdiu v roku 2003. Pamätám sa, ako by to bolo včera, keď som prvýkrát vystúpila na vlakovej stanici v Košiciach. Vtedy som ani netušila, že sa Košice stanú mojím druhým domov nasledovných 14 rokov. Najprv sa mi domov ťažko opúšťal, ale po čase som si na cestovanie a neustále presúvanie sa zvykla. 

Každým rokom mi Košice (a nie iba Košice, ale aj cele východné Slovensko, ktoré mám hodne precestované) čoraz viac prirástli k srdcu. Mesto som spoznala oveľa lepšie aj vďaka potulkám (uskutočňujú sa každý prvý víkend v mesiaci), o ktorých som už písala


Priebehom rokov som navštívila takmer všetky košické múzeá počas podujatia: Košická noc múzeí a galérií. Každoročne som sa tešila aj na Bielu noc (Nuit Blanche), Medzinárodný festival moderného umenia.


Ak sa niekedy ocitnete v Košiciach, vybrala som dvadsať destinácií, ktoré sa určite oplatí vidieť (podľa môjho názoru). Na takúto obhliadku mesta postačí jeden víkend, avšak Košice toho ponúkajú oveľa viac (v tomto článku som sa zamerala iba na Staré mesto – Hlavnú ulicu a jej blízke okolie).


Málokto nevie, že dominantou Košíc je Dóm svätej Alžbety. Táto gotická katedrála je najväčší kostol na Slovensku. Krásne výhľady na celé mesto si môžete užiť ak vyšliapete 165 schodov na 60 metrov vysokú Žigmundovu vežu. Sprístupnená je v časoch 10.00 – 17.00, vstupné je symbolických 1,4 €.


V bezprostrednej blízkosti katedrály sa nachádza Kaplnka svätého Michala. Je to gotická stavba, zasvätená svätému Michalovi archanjelovi, patrónovi zosnulých.


V parku pri kaplnke sa nachádza Erb mesta Košice. Erb mesta Košice pochádza z roku 1369, mestu ho udelil kráľ Ľudovít I. Veľký. Výnimočnosť erbu spočíva v tom, že kráľ k nemu vydal aj erbovú listinu (armáles), ktorá bola prvým takýmto dokladom vydaným vo svete. 


Keď sa otočíte chrbtom k erbu, ocitnete sa pred vstupom do Dolnej brány – je to unikátny archeologický komplex ukrývajúci časť mestského opevnenia z 13. storočia. Múzeum je otvorené pre verejnosť od 1. mája do 30. septembra od 10.00 do 18.00 (okrem pondelka).


Vrátime sa niekoľko metrov späť k Dómu svätej Alžbety a všimneme si Urbanovu vežu. Urbanova veža je zvonica Dómu, zasvätená je sv. Urbanovi, patrónovi vinohradníkov. Pri veľkom požiari mesta v roku 1556 vyhorela aj veža aj Dóm a vo veži sa roztavili aj zvony. Z týchto zvonov bol v roku 1557 zliaty zvon Urban, ktorý váži 5 ton a nachádza sa pred vstupom do veže. V súčasnosti sa vo veži nachádza múzeum voskových figúr. Otvorené je denne (okrem pondelka) medzi 10.00 – 18.00 h.


Spievajúca fontána je najstaršou fontánou v Československu. Pri hraní hudby je striekanie vody a osvetlenie fontány regulované do tónov hudby. Tak fontána zaručí nezabudnuteľný zážitok pre každého kto sa na chvíľu pri nej zastaví. V tesnej blízkosti fontány sa nachádza aj zvonkohra, ktorá bola postavená v roku 1997 a pozostáva z 22 zvonov. Zvonkohra zahrá melódiu na každú celú hodinu. 


Pri fontáne sa nachádza štátne divadlo. Nádherná súčasná budova divadla bola postavená v roku 1899 a divadlo má tri súbory: činohra, opera a balet.


V parku, za štátnym divadlom, sa nachádza Fontána znamení.


Hneď za fontánou je Súsošie Immaculata – Morový stĺp. Na vrchole stĺpa je umiestnená plastika Panny Márie. 


Keď sa od Immaculaty prejdete smerom k obchodnému domu Tesco, na ľavej strane narazíte na Slovenské technické múzeum. Dokumentuje vývoj vedy a techniky na území Slovenska. Je to rozsiahle múzeum, v ktorom určite strávite niekoľko hodín.


Na konci Hlavnej ulice, na Námestí maratónu mieru, sa nachádza Východoslovenské múzeum, ktorého návštevu netreba vynechať. V špeciálne upravenom trezore tohto múzea sa nachádza Košický zlatý poklad – najbohatší nález zlatých mincí na Slovensku.  Vo dvore múzea sa nachádza aj drevený kostolík so zvonicou z Kožuchoviec.


Odporúčam prechádzku hrnčiarskou a kováčskou uličkou, obe sú krásne s množstvom podnikov.


Na hrnčiarskej ulici sa nachádza múzeum Rodošto. Je to pamätný dom Františka II. Rákocziho. Ide o repliku domu z tureckého mestečka Rodošto, kde Rákoczi prežil svoj život.


V neďalekej blízkosti sa nachádza aj múzeum Miklušova väznica. Je to súbor dvoch prepojených domov, ktoré boli adaptované pre potreby mestskej väznice a mučiarne. 


Po ceste do mestského parku je nemožné nevšimnúť si nádherný Jakabov palác – moja obľúbená stavba v Košiciach. Je to neogotická budova, ktorú sám pre seba navrhol staviteľ Peter Jakab. Pri stavbe palácu boli použité aj kamenné časti z Dómu svätej Alžbety. 


Prechodom cez most sa dostanete do priestranného mestského parku. Je to najväčší verejný park v mestskej časti Staré mesto. Hneď za mestským parkom sa nachádza železničná stanica Košice.

Biela noc 2015 v mestskom parku 

Z parku sa vrátime späť na Hlavnú ulicu kde si môžeme dať prestávku v prekrásnom hoteli / kaviarni Slávia. Túto budovu som vždy obdivovala a potešila som sa, keď bola kaviareň znovu otvorená.


Cez Zámočnícku uličku (popri známej cukrárni Aida – na zmrzlinu / koláčik je vždy pravý čas) sa dostaneme k Dominikánskemu kostolu. Je to najstarší kostol mesta a taktiež aj najstarší zachovaný objekt Košíc.


Od dominikánskeho kostola sa na pár korkov nachádza park Moyzesova. Vždy som mala rada prechádzky cez toto roztomilé stromoradie na Moyzesovej ulici. Na konci parku sa nachádza sedem metrov vysoká socha Revoluce (vyrobená z kľúčov).


Ako posledná zástavka je Radnica starého mesta. Na budove radnice sa nachádza jediný dlhodobo fungujúci orloj (priemer ciferníka má viac ako dva metre). Kto by bol z toľkej chôdze unavený, hneď naproti radnice sa nachádza podnik Dva Dve. 


A takto sme sa dostali do blízkosti môjho predchádzajúceho bytu. Pôvodne som mala v pláne napísať desať must see zaujímavostí v starom meste a poľahky by som ich mohla napísať aj tridsať. 


0 comments:

Zverejnenie komentára

Používa službu Blogger.